Sociale projectbegeleiding

Goede begeleiding van bewoners bij sloop- en renovatieprojecten

  • Startgarantie

Als het mis gaat bij sloop en renovatieprojecten zijn de gevolgen groot. Soms zoeken ontevreden bewoners de publiciteit, soms willen huurders simpelweg niet verhuizen naar een passende woning of vertrekken tijdelijke huurders niet op tijd. Om het proces daarna weer op de rit te krijgen kost veel tijd en energie. En natuurlijk kost het uitstellen van een project ook veel geld. Door een goede voorbereiding kunt u dit soort vervelende situaties voorkomen.

In deze training leert u hoe u in de praktijk grip en overzicht houdt op complexe sloop en renovatieprojecten. Vooraf brengt u uw eigen casus in. Tijdens de training worden de belangrijkste risico’s verkend en de bijpassende oplossingen aangereikt. Het begint met de interne communicatie. Daarbij is uitgebreid aandacht voor de communicatie met huurders. Hoe kunt u hen overtuigen en enthousiast krijgen voor het plan? Hoe gaat u om met huurders die niet mee willen werken? Hoe zorgt u ervoor dat uiteindelijk iedereen tijdig mee werkt zodat de werkzaamheden echt kunnen beginnen?

Tip: Bent u op zoek naar een verdieping op de onderwerpen van deze training? Kijk dan bij de Leergang Sociale Projectbegeleiding.

Programma

  • Korte opfris juridische basis bij onderhoud, sloop en renovatie (de snelle check) 
  • Sociale projectbegeleidingen risico’s
    • Risico’s en valkuilen
    • Regie voeren en grip houden
  • Plan van aanpak en communicatieplan
    • Co-creatie? Of: “u moet meewerken aan ons geweldige plan?”
    • Het trechtermodel: Stap voor stap
    • Fasering, deadlines en afspraken bewaken
    • Anticiperen op problemen en begeleiding van probleemgevallen
  • Communicatie
    • Interne en externe samenwerking en delen van informatie
    • Collectieve communicatie met bewoners
    • Omgaan met bewonersgroepen
    • Individuele gesprekken en huisbezoeken
    • Herkennen en ombuigen van weerstand
    • Grenzen stellen
  • Het sociaal plan
    • Wat staat er in een sociaal plan?
    • Zelf aangebrachte voorzieningen (ZAV)
    • Uitbreidingsmogelijkheden
    • Praktische afspraken
    • Leefbaarheid
  • Bespreken eigen casus

Leerresultaten

  • U kunt een stappenplan maken voor uw eigen begeleidingsprojecten, compleet met termijnen en deadlines
  • U kent de meest voorkomende risico’s bij de sociale begeleiding van projecten
  • U bent in staat op deze risico’s te anticiperen, zodat deze beperkt blijven
  • U herkent de verschillende fasen van weerstand bij bewoners en kunt u communicatie hierop aanpassen

Voor wie?

De training Sociale Projectbegeleiding is geschikt voor medewerkers die verantwoordelijk zijn of worden voor het begeleiden van huurders die in woningen wonen die gesloopt of gerenoveerd gaan worden. Dit kan gaan om corporatieprofessionals, maar ook om medewerkers van bouwbedrijven of andere leveranciers van diensten 

Data

  • Startgarantie

  • 15 januari 2019, omgeving Utrechtnog enkele plaatsen beschikbaar
  • 26 maart 2019, omgeving Utrechtvoldoende plaatsen beschikbaar
  • 27 juni 2019, omgeving Utrechtvoldoende plaatsen beschikbaar
  • 3 september 2019, omgeving Utrechtvoldoende plaatsen beschikbaar
  • 12 november 2019, omgeving Amersfoortvoldoende plaatsen beschikbaar
De leslocaties van Kjenning

Het merendeel van onze tijd zitten we bij u aan huis. Met maatwerkopleidingen, coaching, of adviestrajecten rond personeels- en organisatieontwikkeling. Maar u vindt ons ook op veel verschillende leslocaties met onze open opleidingen. Locaties waar u ook even tot rust kunt komen. En nieuwe inspiratie opdoet.

Kaart Nederland

Relevante blogs

Samen de verantwoordelijkheid nemen

Corporaties hebben de ‘sleutel’ om achter de voordeur te komen van kwetsbare bewoners. Bewoners die anders moeilijk te bereiken zijn. “Met onze manier van werken, pakken wij zaken op, brengen onderlinge verbinding tot stand én realiseren concrete verbeteringen”, aldus Sabine Kamerman van BuurCare en...

Meer kwetsbare huishoudens in corporatiewoningen

Ook uit het recente onderzoek van Rigo blijkt het. Er zijn meer kwetsbare huishoudens in corporatiewoningen. Eigenlijk uit alle recente artikelen over de leefbaarheid in wijken met sociale woningen, blijkt wel duidelijk dat de leefbaarheid onder druk staat. Dit wordt onder andere veroorzaakt door ee...

Bewonersbegeleiding bij projecten, dat doe je er niet even bij!

Corporaties zijn van plan om 2,1 miljoen woningen CO2 neutraal te maken. Vrijwel alle huurders krijgen dus te maken met een verhuizing of met overlast als zij tijdens de werkzaamheden in de woning blijven wonen.Het ideaalplaatje is natuurlijk om samen met enthousiaste bewoners op te trekken. Om same...

Is bij gebreken alleen klagen voldoende voor een huurprijsvermindering?

Met enige regelmaat worden verhuurders geconfronteerd met huurders die melding maken van gebreken en in dat verband huurprijsvermindering eisen, maar – om uiteenlopende redenen – toch hun medewerking weigeren aan controle- en/of herstelwerkzaamheden. Dat een dergelijke houding voor een huurder niet...

Tips bij tweede kans na ontbinding van de huurovereenkomst

Regelmatig komt de vraag van verhuurders hoe om te gaan met huurders tegen wie zij reeds een ontbindings- en ontruimingsvonnis hebben behaald, maar deze alsnog een tweede kans willen bieden.De gedachte gaat dan al snel naar een tijdelijke huurovereenkomst op grond van de Wet doorstroming huurmarkt 2...

Lessen uit het schip

Bij de trainingen op gebied van leefbaarheid en sociaal beheer zitten we het liefst niet een anonieme vergaderzaal, maar op een locatie in de stad, dichtbij wijken met sociale woningbouw. Zo ook bij de training Modern Sociaal beheer: Leefbaarheid 2.0.Een van de mooiste locaties hierbij is toch wel M...

Een gedragsaanwijzing: nuttig of nutteloos?

In welke gevallen is het zinvol om een gedragsaanwijzing te vorderen? In dit artikel bespreek ik een tweetal uitspraken, waarin een gedragsaanwijzing gevorderd werd.Geen ei van ColumbusDe civielrechtelijke gedragsaanwijzing is simpelweg het met tussenkomst van een rechter opleggen van een gebod of j...

“Meer vooruitkijken en projectmatig werken”

Verdieping, verbreding, van reactief naar proactief reageren en dus naar vooruitdenken, de regie pakken. Het kwam allemaal aan bod tijdens de leergang die de gebiedsconsulenten van Stadlander volgden. “Het was pittig voor de deelnemers maar heeft veel opgeleverd”, aldus Brigitte Broijl, manager Gebi...

Kijkt u al uit naar uw volgende bewonersbijeenkomst?

Ik zit in een grote kantine in een school in Amsterdam Noord. Mijn collega geeft een presentatie aan een groep van 95 bewoners. Ik ben aanwezig om haar van feedback te voorzien op haar presentatievaardigheden. Ik ben onder de indruk. Ze staat haar mannetje. Of letterlijk, ze gaat met regelmaat zitte...

Woonconsulenten: dweilen met de kraan open?

De werkdruk voor woonconsulenten, sociaal adviseurs, wijkconsulenten, medewerkers klant, klantadviseurs, wijkadviseurs of medewerkers sociaal beheer, neemt enorm toe. Het aantal overlastzaken en problemen met zorgwekkende huurders blijft maar stijgen, blijkt uit de corporatiemonitor van brancheorgan...

“Mijn beleidsplan werd in één keer goedgekeurd”

Stefan Wiljouw, nu nog huismeester/wijkbeheerder maar binnenkort leefbaarheidsconsulent bij TBV Wonen in Tilburg, volgde de training Verdieping Woonprofessional. “Het geeft me extra bagage. Ik heb er echt veel aan.”Gefeliciteerd! Promotie. Zin in zeker?“Dank je. Ja, heel veel zin in. Ik ben bij TBV...

Samen werken aan vitale wijken

Het wijkgericht werken staat weer volop in de belangstelling. In veel kwetsbare wijken staat de leefbaarheid onder druk, zo bleek opnieuw uit recent onderzoek. Wat is er aan de hand?De afgelopen twintig jaar zijn veel wijken ingrijpend verbeterd. Sinds eind jaren negentig investeerden de steden, in...

Verwaarloosde tuinen: Bemoeien of laten?

Onlangs besloot corporatie Ieder1 om iets te doen aan de verwaarloosde tuinen in een straat. Ze stuurden een brief naar de bewoners, inclusief een bijlage met foto’s van 12 tuintjes die niet door de beugel konden. De reacties van de bewoners logen er niet om:"Schandpaal!Stasi-praktijken! Zou die med...

"Leden van het Platform Woonconsulenten denken met elkaar mee. Dat is fijn"

Tanja Adelerhof maakte in 2013 bij GroenWest de overstap van directiesecretaresse naar woonconsulent. Ze vergaarde inhoudelijke kennis en sloot zich daarna aan bij het platform Woonconsulenten. “Ik ga met veel plezier naar de bijeenkomsten.”Een bijzondere carrièreswitch. Vertel“Het was voor mij zelf...

Woningen zijn alleen echt energiezuinig met energiezuinige bewoners

Iedereen, politiek, woningcorporaties en bouwers, wil uiteindelijk naar een omgeving waar gebouwen energiezuinig zijn. Of het nu vanuit milieuoverwegingen, schaarste of afhankelijkheid van landen die beschikken over fossiele energiebronnen, of stijgende energierekeningen en zorgen over energiearmoed...

Woningcorporaties worden ten onrechte richting renovatie geduwd, maar moeten vooral zelf na blijven denken!

In het kader van het SER energieakkoord en meer recent het Klimaatakkoord in Parijs zijn er hoge verwachtingen rondom de energiebesparing die woningcorporaties in hun woningbestand gaan realiseren. Gemeentes hebben ambitieuze ambities geformuleerd om in 2050, of liever in 2030 al klimaat neutraal te...

Wet aanpak woonoverlast lost voor corporaties niets op...Werk aan de winkel dus!

Corporaties huisvesten ook kwetsbare doelgroepen. Denk hierbij aan mensen die uit een GGZ-instelling komen, vluchtelingen (statushouders) en ouderen die steeds langer zelfstandig willen en moeten wonen. Tegelijkertijd hebben corporaties een verplichting om op te treden tegen woonoverlast. Het aantal...

Overstijgend mee kunnen denken is belangrijk stelt Antje Noorda van Acantus

Kennis en kunde van medewerkers blijven ontwikkelen is belangrijk. Dus volgden negen medewerkers van Acantus de Leergang Woonconsulent. Samen met een andere woningcorporatie. “Dat was echt een plus”, aldus Antje Noorda, regiomanager Oldambt bij Acantus.Waarom deze leergang?“Wij zitten in een P&O...

Voor 90% van de overlastgevallen werkt de oude aanpak niet meer...

In het overlastvak kun je verschillende aanpakken kiezen. Onze huisadvocaat promootte in de jaren 90 vooral de methode “Keihard aanpakken” Met het motto: Je zou er maar naast wonen. Dus niet pappen en nathouden, maar waarschuwen en als dat niet helpt, ontruimen! Dan ga je maar een jaar op de camping...

Zet de mens centraal en pak je rol als corporatie samen met je partners!

Als ik eerlijk ben… eigenlijk kun je het gewoon geen succes noemen. Want het is toch zorgelijk dat we in ons land een seminar moeten organiseren over hoe we kunnen doorpakken bij mensen met verward gedrag. Over hoe we het sociale domein weer functionerend krijgen. Met de mensen weer centraal in plaa...

Gemeenten krijgen meer invloed op samenstelling woningvoorraad

Op dit moment is er een grote behoefte aan huurwoningen in het middensegment. Het kabinet probeert nu door middel van een breed pakket aan maatregelen het aanbod aan huurwoningen in het middensegment te stimuleren. Onderdeel daarvan is het uitbreiden van de mogelijkheden voor gemeenten om via bestem...

Maakt de woonconsulent de verandering? Of maakt de verandering de woonconsulent?

Sinds 2002 verzorg ik de training Oriëntatie Volkshuisvesting voor nieuwe medewerkers van woningcorporaties. Bij het actueel houden van de training was tot 2008 het jaarlijks updaten van de kerncijfers voldoende. Tussen 2008 en 2014 veranderde er wel eens wat. Er kwam een onderwerp bij en er ging er...

Iedereen kan ‘onderuit’ gaan aldus Simone Grooters

Bewoners met moeilijk gedrag door een verslaving of met psychische problemen kunnen voor overlast zorgen. Hoe ga je als corporatieprofessional effectief het gesprek aan met deze groep mensen? Simone Grooters, trainer Omgaan met bewoners met verward gedrag: “Het begint altijd met het herkennen van ge...

Renovatie? Dit zijn uw sociale kansen!

"De woning stond zo vol met spullen dat de vaklui niet normaal konden werken. Gelukkig mochten we de spullen tijdelijk verwijderen van de huurder. Een ingehuurd schoonmaakbedrijf creëerde werkruimte voor de vakmannen, sloegen de spulletjes een paar dagen op en plaatsten daarna alles weer terug op de...

Een gedragsaanwijzing voor Klaas

Klaas zit tegenover me. Hij is een kleine man van oudere leeftijd en op Klaas’ gezicht is de spanning af te lezen. Nog voor dat ik iets kan zeggen, steekt hij al van wal ”ik weet al wat jullie gaan zeggen, het is genoeg geweest, ik moet eruit. Ik kan dat ook begrijpen”.Klaas kijkt mij vragend aan. O...

Lokale samenwerking rondom bijzondere doelgroepen. Wie is aan zet?

De nieuwe financiering in de zorg, de ontwikkeling naar 'Langer Zelfstandig Thuis' en de verhoogde taakstelling, vraagt de corporaties om intensiever en anders dan voorheen lokaal samen te werken. Daarnaast krijgen corporaties steeds meer bijzondere huurders, waar ook andere partijen bij betrokken z...

Sociale Projectbegeleiding: dat was peentjes zweten!

Toen ik nog maar pas als woonconsulent bij de corporatie werkte, werd ik meteen verantwoordelijk voor een renovatieproject, dat op grote weerstand stuitte bij de huurders van het complex. Ik werd -nog nietsvermoedend- uitgenodigd om onze plannen voor een renovatie toe te lichten aan de bewoners.De b...

Huurrecht bij renovatie: vervangen van de geiser/gashaard

Rechters in Nederland hebben zich al meerdere malen gebogen over de vraag of een verhuurder een huurder kan verplichten mee te werken aan vervanging van een in de woning aanwezige geiser/gashaard door een moderne HR-ketel. De rechter oordeelde veelal in positieve zin dat de huurder inderdaad zijn me...

De opzichter: waakhond bij onderhoud

Alhoewel in de kern alle corporaties misschien hetzelfde lijken te doen veroorzaakt de samenstelling van het bezit, de omvang van de corporatie, de cultuur van de omgeving en de staat van onderhoud van het bezit dat de functie "opzichter dagelijks onderhoud" ook bij iedere corporatie toch vaak weer...

Een project is geen project omdat er project op staat!

Tegenwoordig worden veel werkzaamheden binnen corporaties in projectverband aangepakt. En dat is heel goed natuurlijk, maar dan moet je ook de juiste spelregels gebruiken. We noemen al snel iets een project en verwachten dan dat het wel goed komt.Maar het vereist kennis, kunde en vaardigheid om een...

Delen: