Inhoud
Als het mis gaat bij sloop en renovatieprojecten zijn de gevolgen groot. Soms zoeken ontevreden bewoners de publiciteit, soms willen huurders simpelweg niet verhuizen naar een passende woning of vertrekken tijdelijke huurders niet op tijd. Om het proces daarna weer op de rit te krijgen kost veel tijd en energie. En natuurlijk kost het uitstellen van een project ook veel geld. Door een goede voorbereiding kunt u dit soort vervelende situaties voorkomen.
In deze training leert u hoe u in de praktijk grip en overzicht houdt op complexe sloop en renovatieprojecten. Vooraf brengt u uw eigen casus in. Tijdens de training worden de belangrijkste risico’s verkend en de bijpassende oplossingen aangereikt.
Het begint met de interne communicatie. Daarbij is uitgebreid aandacht voor de communicatie met huurders. Hoe kunt u hen overtuigen en enthousiast krijgen voor het plan? Hoe gaat u om met huurders die niet mee willen werken? Hoe zorgt u ervoor dat uiteindelijk iedereen tijdig mee werkt zodat de werkzaamheden echt kunnen beginnen?
Tip: Bent u op zoek naar een verdieping op de onderwerpen van deze training? Kijk dan bij de Leergang Sociale Projectbegeleiding.
Programma
- Korte opfris juridische basis bij onderhoud, sloop en renovatie (de snelle check)
- Sociale projectbegeleidingen risico’s
- Risico’s en valkuilen
- Regie voeren en grip houden
- Plan van aanpak en communicatieplan
- Co-creatie? Of: “u moet meewerken aan ons geweldige plan?”
- Het trechtermodel: Stap voor stap
- Fasering, deadlines en afspraken bewaken
- Anticiperen op problemen en begeleiding van probleemgevallen
- Communicatie
- Interne en externe samenwerking en delen van informatie
- Collectieve communicatie met bewoners
- Omgaan met bewonersgroepen
- Individuele gesprekken en huisbezoeken
- Herkennen en ombuigen van weerstand
- Grenzen stellen
- Het sociaal plan
- Wat staat er in een sociaal plan?
- Zelf aangebrachte voorzieningen (ZAV)
- Uitbreidingsmogelijkheden
- Praktische afspraken
- Leefbaarheid
- Bespreken eigen casus