Woonfraude signaleren

Herkennen van woonfraude

U werkt aan leefbaarheid, aan een eerlijke verdeling van beschikbare woonruimte en u wilt woningen betaalbaar houden voor uw klanten. Terwijl u daaraan werkt, worden uw woningen onder- of doorverhuurd, geruild, gebruikt als opslag- of bedrijfsruimte of - in het ergste geval - ingezet voor criminele activiteiten zoals hennepteelt. Dat vraagt om re-actie!

In deze training Woonfraude signaleren maakt u kennis met de verschijningsvormen van woonfraude. U leert signalen van woonfraude herkennen en verkent relevante wet- en regelgeving. U leert de juiste vragen te stellen als u woonfraude vermoedt.

Deze praktische eendaagse training ‘Woonfraude signaleren’ is vooral bedoeld voor medewerkers met direct klantcontact en wordt alleen incompany / aan huis verzorgd waarbij specifiek wordt ingegaan op eigen situaties. 

Voor medewerkers die actief betrokken zijn bij het bestrijden van woonfraude of het aanpakken van woonfraude in huurwoningen biedt de meer uitgebreide open opleiding Woonfraude een prima basis.

Programma

  • De verschillende vormen van woonfraude
  • Het juridische kader
  • Aanpak in vijf fasen
  • Dossieropbouw in vogelvlucht
  • Oefenen van gesprekken
  • Eigen casuïstiek

Leerresultaten

  • U kent de meest voorkomende vormen van woonfraude.
  • U erkent het belang om woonfraude aan te pakken.
  • U kunt signalen van (mogelijke) woonfraude herkennen.
  • U weet wat u wel en wat u niet moet doen bij een vermoeden van woonfraude.
  • U bent op de hoogte van relevante wet- en regelgeving.

Voor wie?

Medewerkers die in hun contacten met klanten geconfronteerd kunnen worden met woonfraude in huurwoningen zoals huismeesters, wijkbeheerders, woonconsulenten, opzichters en verhuurmakelaars.

Data

  • 8 oktober 2019, omgeving Utrechtvoldoende plaatsen beschikbaar
De leslocaties van Kjenning

Het merendeel van onze tijd zitten we bij u aan huis. Met maatwerkopleidingen, coaching, of adviestrajecten rond personeels- en organisatieontwikkeling. Maar u vindt ons ook op veel verschillende leslocaties met onze open opleidingen. Locaties waar u ook even tot rust kunt komen. En nieuwe inspiratie opdoet.

Kaart Nederland

Relevante blogs

Hoe werkt de volkshuisvesting in Denemarken?

Een poosje geleden begeleidde Kjenning een groep Deense volkshuisvesters, tijdens hun bezoek aan Amsterdam. Ik mocht daarbij iets vertellen over de manier waarop wij huismeesters en wijkbeheerders inzetten. Aansluitend gingen we met een wijkbeheerder naar de Kolenkitbuurt in Amsterdam.Ik vond het ee...

Woonfraude: wat is dat precies en hoe kun je het signaleren en aanpakken?

Woonfraude: wat is dat precies? En hoe kom je er als corporatie achter of dit plaatsvindt? 18 Medewerkers van Viverion volgden onlangs de training Woonfraude signaleren van Kjenning. “We hebben nu praktische handvatten en een stappenplan om hiermee aan de slag te gaan”, aldus woonconsulent Diana Dre...

Onderverhuur, te veel mensen in een woning en hennepteelt...

Onderverhuur, met te veel mensen in een woning leven, hennepteelt. Allemaal zaken die onder de noemer woonfraude vallen. En waar ook woningstichting Sint Joseph in Almelo helaas mee te maken heeft.Andrea Kippers, medewerker Beleid en Accountmanagement: “Door de training Woonfraude signaleren hebben...

Meer kwetsbare huishoudens in corporatiewoningen

Ook uit het recente onderzoek van Rigo blijkt het. Er zijn meer kwetsbare huishoudens in corporatiewoningen. Eigenlijk uit alle recente artikelen over de leefbaarheid in wijken met sociale woningen, blijkt wel duidelijk dat de leefbaarheid onder druk staat. Dit wordt onder andere veroorzaakt door ee...

“Meer vooruitkijken en projectmatig werken”

Verdieping, verbreding, van reactief naar proactief reageren en dus naar vooruitdenken, de regie pakken. Het kwam allemaal aan bod tijdens de leergang die de gebiedsconsulenten van Stadlander volgden. “Het was pittig voor de deelnemers maar heeft veel opgeleverd”, aldus Brigitte Broijl, manager Gebi...

Woonconsulenten: dweilen met de kraan open?

De werkdruk voor woonconsulenten, sociaal adviseurs, wijkconsulenten, medewerkers klant, klantadviseurs, wijkadviseurs of medewerkers sociaal beheer, neemt enorm toe. Het aantal overlastzaken en problemen met zorgwekkende huurders blijft maar stijgen, blijkt uit de corporatiemonitor van brancheorgan...

Onno Hoes (Schakelteam Personen met Verward Gedrag): “Het moet niet bij plannen maken blijven”

Het afgelopen jaar heeft het Schakelteam Personen met Verward Gedrag de stand van zaken in kaart gebracht. Op 5 oktober verscheen het rapport ‘Niemand tussen wal en schip: onverminderd urgent’. Voorzitter Onno Hoes: “Er mag nog wel een tandje bij.”Graag even een korte schets: hoe zit het ook alweer...

Samen werken aan vitale wijken

Het wijkgericht werken staat weer volop in de belangstelling. In veel kwetsbare wijken staat de leefbaarheid onder druk, zo bleek opnieuw uit recent onderzoek. Wat is er aan de hand?De afgelopen twintig jaar zijn veel wijken ingrijpend verbeterd. Sinds eind jaren negentig investeerden de steden, in...

Verwaarloosde tuinen: Bemoeien of laten?

Onlangs besloot corporatie Ieder1 om iets te doen aan de verwaarloosde tuinen in een straat. Ze stuurden een brief naar de bewoners, inclusief een bijlage met foto’s van 12 tuintjes die niet door de beugel konden. De reacties van de bewoners logen er niet om:"Schandpaal!Stasi-praktijken! Zou die med...

Hoe blijft Almelo Schoon, Heel & Veilig?

Henko Wriede is medewerker Wijkbeheer bij Woningstichting Sint Joseph te Almelo. In 2016 was hij deelnemer van de praktijkopleiding Sociaal wijkbeheerder en huismeester. Hij vertelt over zijn werk, zijn wijken en zijn uitdagingen. De grote groep deelnemers, 10 man en 2 vrouw sterk, luistert aandacht...

Delen: