Blog

De kerntaak was simpel tot het de kerntaak moest worden

Eigenlijk is de kerntaak best eenvoudig. Ja, als je het ontdoet van alle "poespas" tenminste. Een huis zoekt een bewoner. Een bewoner zoekt een huis. Match deze aan elkaar en verdien er 80-95% van al je inkomsten mee als woningcorporatie. Hoe sneller je een woning verhuurt, hoe beter de kwaliteit is en hoe minder dagen leegstand, hoe beter jij je werk doet… Toch? Hoe ingewikkeld kan het zijn?

Maar tja.. verhuren is allang niet zo simpel meer!
Het IRF, de statushouder, passend toewijzen en mutatieonderhoud. Als je die woorden op een verjaardag aan 3 willekeurige aanwezigen laat lezen ontstaat er een spontane editie van Hints. Altijd leuk om naar te kijken. Maar niet als je zelf een onderdeel bent van die gekte. Want zo ingewikkeld kan het dus wél zijn. Je bent aan 1001 regels gebonden voordat je de klant en het pand aan elkaar gekoppeld hebt. Dus ja: ingewikkeld kan het zeker zijn. Maar waarom is het zo gegroeid? 

Terug naar de Kerntaak
Op veel nieuwjaarsborrels bij corporaties hebben we de term "Terug naar de kerntaak" of "back tot basic" horen vallen. Terug naar de kerntaak omdat het moet van de nieuwe Woningwet? Of omdat mensen zich eindelijk realiseren dat het verhuren van woningen aan de doelgroep onze primaire focus heeft? Helaas is die primaire doelgroep lang niet overal duidelijk aanwezig en is de grens van iemand die wel of geen huurtoeslag krijgt soms per jaar verschillend. Onze klanten zijn bewegende, zichzelf ontwikkelende personen die niet in allerlei hokjes te vangen zijn. Niet overal in het land staan mensen 8-10 jaar in de rij voor een woning. En is dat wel zo? Dan wordt je werk er ook niet makkelijk op. Want al die schrijnende gevallen dan?

Het wordt nu eenmaal in veel gebieden steeds moeilijker de match te maken tussen woningzoekende en de juiste woning. Toch levert een optimale match tussen klant en pand een corporatie erg veel rendement op. Helaas kun je niet altijd even effectief sturen op welke klant in welk pand terecht komt. Of het juiste aanbod is niet beschikbaar.. of al die nieuwe verhuurregels maken het er niet makkelijker op de juiste klant te selecteren. Passend Toewijzen moet. Ok… Maar ben jij samen met je expertise betrokken bij de nieuwe beleidsregels die jouw organisatie loslaat op het bezit? Ben je nu in januari 2016 helemaal up-to-date met wat moet volgens welke regel? Want verandert nu alleen de Woningwet met passend toewijzen? Of speelt er ook wat in de huisvestingwet? En hoe zit het met huurtoeslag? En de aftoppingsgrenzen? Vragen die we in trainingen dagelijks voorbij horen komen.

Wat betekent dat voor mij?
Opvallend vind ik dat ik weinig collega’s uit de sector de vraag hoor stellen "wat betekent dat voor mij?" Want wat betekent terug naar de kerntaak nu écht? Dat we onze tijd, middelen en energie voornamelijk zien verschuiven naar de afdeling Verhuur? Dat de verhuurmedewerker een centrale positie krijgt in het bedrijf? Dat er meer aansluitend verhuurt moet worden? Dat de wachttijd voor de woningzoekende verkort wordt? Wat betekent terug naar de kerntaak?

Focus op Verhuur 
Terug naar de kerntaak betekent wat mij betreft dat we gaan investeren in de fundamenten van onze organisatie. Verhuur is de manier om geld te verdienen. Hoe soepeler en sneller we verhuren, des te meer solide is onze financiële basis. Want waarom verhuren we niet gewoon 60-70% van onze gemuteerde woningen aansluitend? Kunnen we dat niet? Of zijn we onze focus door al die extra regels kwijt? Heb jij dat verhuurproces nu helemaal 100% onder controle? Nee? Mooi! Want dan zijn we eigenlijk op zoek naar jou!

Gezocht: Verhuurmedewerkers die durven en willen!
Ben je bezig met verhuur binnen jouw organisatie en wil je zelf helemaal terug naar je kerntaak? Dan nodig ik je uit! Het belooft bij Kjenning namelijk een wilde Leergang Verhuur te worden. Er zijn zoveel veranderingen die elkaar opvolgen en invloed hebben op de verhuur van woningen, dat we onze Leergang Verhuur hebben omgegooid! Natuurlijk: de basis blijft staan! We gaan het hebben over wet en regelgeving, onderhoud en het verhuurproces en jouw vaardigheden daarin. Echt waar: tijdens de Leergang Verhuur gaat er een wereld voor je open. De samenhang van regels is je ineens duidelijk.

Samen gaan we op zoek naar de kleine verbeterstappen in jouw verhuurproces. Door te kijken naar wat er is en wat er goed gaat. Door ons te focussen op wat je juist goed kan en mag. En door kritisch te zijn in wat je nodig hebt om zo snel mogelijk klant en pand te laten matchen. Aansluitend verhuren? Ik beloof je: na deze Leergang Verhuur draai je daar je hand niet voor om!

Zie ik je bij de Leergang Verhuur?
Dan beloof ik dat we samen orde scheppen in de chaos. Terug naar de kerntaak. De Leergang Verhuur start 8 maart. Doe je met me mee?

Marija Bjelobrk
Trainer Leergang Verhuur

Datum: 25-01-2016

Delen: