Blog

Archief Communicatie & Persoonlijke Ontwikkeling

Omgaan met verwarde personen: #hoedan

Omgaan met verwarde personen: #hoedan

“De vakman die achter de voordeur van de huurder komt, heeft steeds vaker te maken met bewoners met psychische problemen en/of een verslaving”, aldus Gerard Nijmeijer, uitvoerder Dagelijks Onderhoud bij Accolade. Vandaar dat de 21 vakmannen van de corporatie detraining ‘Omgaan met verwarde personen voor de vakman’volgden.Nou, kom maar door: hoe was het?“Na afloop waren alle 21 vakmannen enthousiast en positief. Daar ben ik heel blij mee, want vooraf stond echt niet iedereen te springen om deze training te volgen. Dit zijn bijna allemaal ‘ruwe-bolsterjongens', ontzettend goed in hun vak, maar niet iedereen weet hoe je het best kunt reageren en het gesprek kunt aangaan met bewoners met deze problematiek.”Dus daar had u nog wat missiewerk te verrichten?“Nee hoor, zo voelt dat niet. Als uitvoe...

Succesvol fuseren: een hele uitdaging!

Succesvol fuseren: een hele uitdaging!

Wanneer twee corporaties fuseren, komt daar veel bij kijken. Kennis van buitenaf kan een welkome aanvulling zijn om een fusie te laten slagen. “Je kunt als corporatie nu eenmaal niet alles weten”, aldus interim directeur-bestuurder en fusiebegeleider Marcel Meulen. Hij begel...

Sociale Projectbegeleiding: dat was peentjes zweten!

Sociale Projectbegeleiding: dat was peentjes zweten!

Toen ik nog maar pas als woonconsulent bij de corporatie werkte, werd ik meteen verantwoordelijk voor een renovatieproject, dat op grote weerstand stuitte bij de huurders van het complex. Ik werd -nog nietsvermoedend- uitgenodigd om onze plannen voor een renovatie toe te lic...

De opslag van lachgas in een huurwoning, is het gevaarlijk en is het te verbieden?

De opslag van lachgas in een huurwoning, is het gevaarlijk en is het te verbieden?

Het recreatief gebruik van lachgas is sinds vorig jaar ‘booming’. Regelmatig berichten de media over het gebruik van lachgas en over de ontzettend lucratieve handel in lachgas. In de grote steden rijden jonge succesvolle ondernemers in de nachtelijke uren met scooters en bak...

Een beetje meer betutteling graag!

Een beetje meer betutteling graag!

3 redenen om je als verhuurder te bemoeien met hoe je huurders wonenIk zal maar met de deur in huis vallen. Ik ben een voorstander van actieve bemoeienis door corporaties met hun huurders. Onder meer door regels en woonafspraken te maken en huurders hierover goed voor te lic...

Signaleren wat er ‘achter de voordeur’ gebeurt

Signaleren wat er ‘achter de voordeur’ gebeurt

Eenzaamheid, verward gedrag, verslaving, verwaarlozing, et cetera. Achter de voordeur speelt soms veel. “De training ‘Beïnvloeding van de waarnemingsfilters’ helpt om zaken nog sneller en beter te signaleren en daarop te acteren”, aldus Tanja Paffen, manager Klant bij Viveri...

Verwarde personen, zelfbeschikking & veiligheid: wat is de verantwoordelijkheid van de verhuurder

Verwarde personen, zelfbeschikking & veiligheid: wat is de verantwoordelijkheid van de verhuurder

Cursist Karel kwam recent in detraining Huurrecht Verdieping met een eigen casus, die interessant maar ook best complex is. Karel werkt bij een makelaar en beheert sinds vorig jaar enkele panden voor eigenaren/verhuurders. Af en toe stuit hij daar op ernstige dilemma’s. Neem...

Corporaties in het nieuws: de leefbaarheid holt achteruit

Corporaties in het nieuws: de leefbaarheid holt achteruit

De corporaties staan weer volop in het nieuws. Afgelopen week waren er twee thema’s die zelfs het landelijke nieuws haalden.Het eerste thema is leefbaarheid. Die holt achteruit en vooral de woonoverlast neemt sterk toe in wijken en buurten met sociale huurwoningen. De feiten...

Bewonerscommunicatie? Appeltje, eitje.

Bewonerscommunicatie? Appeltje, eitje.

Philippa Wadsworth is een van de docenten bij de leergang Sociale Projectbegeleiding. Maar naast het docentschap staat ze zelf ook wekelijks wel “met de poten in de modder”, als ze bij renovatieprojecten de rol van sociaal projectbegeleider uitvoert.Wat doe je dan als sociaa...

Managers KCC delen hun ‘best practices’

Managers KCC delen hun ‘best practices’

Al dik vijf jaar is Lindy Chmayssani, manager Klantcontactcentrum (KCC) bij Lefier, lid van het Platform Managers KCC. En nog steeds gaat ze met plezier naar iedere bijeenkomst. “Kennis en ervaringen delen met gelijkgestemden is waardevol.”Hoe kwam u bij het platform KCC ‘te...

Voor 90% van de overlastgevallen werkt de oude aanpak niet meer...

Voor 90% van de overlastgevallen werkt de oude aanpak niet meer...

In het overlastvak kun je verschillende aanpakken kiezen. Onze huisadvocaat promootte in de jaren 90 vooral de methode “Keihard aanpakken” Met het motto: Je zou er maar naast wonen. Dus niet pappen en nathouden, maar waarschuwen en als dat niet helpt, ontruimen! Dan ga je ma...