Blog

Archief Communicatie & Persoonlijke Ontwikkeling

De Overlegwet en de huurdersvereniging: hoe zit dat eigenlijk?

De Overlegwet en de huurdersvereniging: hoe zit dat eigenlijk?

De leden van de huurdersvereniging van Baston Wonen volgden de training De Overlegwet en de huurdersorganisatie. Voorzitter Wil Ankersmit: “Het was een intensieve en inspirerende dag. We hebben veel geleerd. Als huurdersvereniging heb je een belangrijke rol, dan is het goed om te weten wat je rechten en de plichten zijn.”Informatierecht, overlegrecht, adviesrecht, et cetera. Veel rechten…“Inderdaad. Je vergeet het agenderingsrecht trouwens, haha. De taak van een huurdersvereniging is een volwaardige gesprekspartner van de corporatie te zijn. Baston Wonen heeft 4000 verhuureenheden, als huurdersvereniging zijn wij de belangenbehartiger voor álle huurders van Baston Wonen wat betreft betaalbaarheid, beschikbaarheid, duurzaamheid, verkrijgbaarheid en de leefomgeving. Om dat goed te kunnen doe...

Handboek Woonconsulent: Een must have voor de corporatieprofessional.

Handboek Woonconsulent: Een must have voor de corporatieprofessional.

Zegt iemand: ‘Ik ben woonconsulent’, dan is een logische wedervraag: ‘Wat doe je dan precies?’De functie woonconsulent komt bij de meeste woningcorporaties voor, maar de functie-inhoud verschilt van corporatie tot corporatie. Taken lopen uiteen van verhuur tot huurincasso, v...

Presenteren tijdens bewonersbijeenkomsten: help!

Presenteren tijdens bewonersbijeenkomsten: help!

Als medewerker Wonen is Elke Geurts van woningcorporatie De Huismeesters aanspreekpunt voor bewoners. Soms zijn dat een-op-eengesprekken, soms gaat ze in gesprek met een groep bewoners.De training Bewonersbijeenkomsten gaf haar een goede basis. “Ik weet nu: ik heb de kennis,...

Verhuizen geeft stress en is veel gedoe

Verhuizen geeft stress en is veel gedoe

Wist je dat er een stress top 10 bestaat? Met gebeurtenissen die ons in het leven het meeste ongemak en spanning bezorgen. En wat denk je: Op welke plaats staat verhuizen in die top 10?Verhuizen & de stress staat zelfs in de top 3!Het verlies van een dierbare is stressor num...

Bewonersbegeleiding bij projecten, dat doe je er niet even bij!

Bewonersbegeleiding bij projecten, dat doe je er niet even bij!

Corporaties zijn van plan om 2,1 miljoen woningen CO2 neutraal te maken. Vrijwel alle huurders krijgen dus te maken met een verhuizing of met overlast als zij tijdens de werkzaamheden in de woning blijven wonen.Het ideaalplaatje is natuurlijk om samen met enthousiaste bewone...

Hoe werkt de volkshuisvesting in Denemarken?

Hoe werkt de volkshuisvesting in Denemarken?

Een poosje geleden begeleidde Kjenning een groep Deense volkshuisvesters, tijdens hun bezoek aan Amsterdam. Ik mocht daarbij iets vertellen over de manier waarop wij huismeesters en wijkbeheerders inzetten. Aansluitend gingen we met een wijkbeheerder naar de Kolenkitbuurt in...

Verhuren van woningen is een vak!

Verhuren van woningen is een vak!

Het verhuren van woningen is maatwerk. Het aanbod is gevarieerd en de doelgroep ook. Lianne Klok, verhuurconsulente bij Wonen Midden-Delfland, volgde de driedaagse training Verhuurmakelaar. “Ik kan nu nog beter klanten helpen bij het maken van keuzen.”Maken van keuzen? Is da...

Wat doe je als de hele wijk in opstand komt bij een woningtoewijzing?

Wat doe je als de hele wijk in opstand komt bij een woningtoewijzing?

Een straat, flat, buurt of wijk die in zijn geheel in opstand komt als bekend wordt wie een “nieuwe” huurder is. Lang niet iedereen is overal welkom. Dat was al zo toen ik in 2003 in de sector kwam. En in mijn 16 jaar ervaring zijn de wijkopstanden tegen de komst van nieuwe...

Een beetje meer betutteling graag!

Een beetje meer betutteling graag!

3 redenen om je als verhuurder te bemoeien met hoe je huurders wonen.Ik zal maar met de deur in huis vallen. Ik ben een voorstander van actieve bemoeienis door corporaties met hun huurders. Onder meer door regels en woonafspraken te maken en huurders hierover goed voor te li...

Service-abonnement gewijzigd? Sinds wanneer?

Service-abonnement gewijzigd? Sinds wanneer?

'Onderhoud bel bij toegangsdeur, met bedrading, schel en transformator' was vroeger een onderdeel van het serviceabonnement bij Woningcorporatie Lekker Wonen, ergens in Noord-Holland. Maar u raadt het al: een jaar of zeven geleden is deze service pardoes geschrapt. Want het...

De klant centraal: “Het gastvrijheidsvirus verspreidt zich nu als een olievlek”

De klant centraal: “Het gastvrijheidsvirus verspreidt zich nu als een olievlek”

“De klant centraal stellen, dat deden we al. Maar dat kon nog beter”, aldus Eric van Staveren, manager Onderhoud NPO. En dus volgden medewerkers en leidinggevenden Woonstad het intensieve traject ‘Naar excellente dienstverlening met persona’s’.Persona’s???“Ja, persona’s. Woo...