Blog

Archief Communicatie & Persoonlijke Ontwikkeling

Vier handvatten bij het brengen van lastige boodschappen

Vier handvatten bij het brengen van lastige boodschappen

Werken met klanten is er in de huidige tijd niet eenvoudiger op geworden. Meer bewoners staan onder druk door toenemende financiële problemen en/of sociale problematiek. Ook zijn mensen in het algemeen mondiger geworden, is de samenleving verhard en lijken de toch al korte lontjes zo mogelijk nóg korter. In dit blog vind je e de twee belangrijkste valkuilen bij lastig nieuws en vier handvatten die helpen een lastige boodschap professioneel te brengen.Brengen van boodschappen waar je niet helemaal achter staatTegelijk moet je als medewerker soms ook gewoon ‘nee’ verkopen, omdat zaken niet kunnen of mogen. Bijvoorbeeld omdat wetgeving het niet toelaat, omdat de gevraagde oplossing simpelweg niet kan of omdat het beleid vanuit je organisatie geen ruimte biedt.Misschien sta je soms zelf ook ni...

“Ik ben beter voorbereid op culturele verschillen door de training”

“Ik ben beter voorbereid op culturele verschillen door de training”

Manja van Meerloo is bewonersbegeleider bij Dynhus in het Friese Balk. Ze komt voor haar werk veel bij huurders over de vloer en ontmoet daarbij mensen van allerlei pluimage. Soms stroken de verwachtingen niet helemaal met elkaar bij die ontmoetingen. De training ‘Omgaan met...

Basisinstallaties: technieken en mogelijkheden

Basisinstallaties: technieken en mogelijkheden

Warmtepompen, ventilatie, elektra, energiebesparing: de ontwikkelingen gaan snel op dit vlak. Wat zijn de basisprincipes van installaties en de specifieke toepassingen ervan, zodat je de optimale schakel tussen gebruiker en installateur kunt zijn. Lettie Kok, medewerker woni...

Er zijn veel meer soorten verward gedrag dan ik dacht

Er zijn veel meer soorten verward gedrag dan ik dacht

Als buurtbeheerder komt Ben Meertens vaak bij mensen over de vloer. Soms treft hij dan mensen aan die verward gedrag vertonen. Dan is het maar goed dat hij inmiddels precies weet wat hij moet doen. “Het soort gedrag inschatten, rust bewaren en afstand houden.”QuaWonen, Bens...

Ik hoef minder snel door te verwijzen

Ik hoef minder snel door te verwijzen

Op geen enkele afdeling van een corporatie hoort men zoveel van huurders over juridische kwesties als bij het Service Center. Het is dan handig als vragen snel opgelost kunnen worden zonder door te hoeven verwijzen.Monique Beenen-Post is medewerker Service Center bij Woonkra...

Huurders worden nu sneller geholpen

Huurders worden nu sneller geholpen

Talis is een woningcorporatie die in Nijmegen en omgeving actief is en zo’n 15.500 woningen in bezit heeft. Jelle Heus is er wijkadviseur, bij andere corporaties ook wel woonconsulent genoemd. Hij heeft daarbij geregeld te maken met juridische kwesties. De cursus Huurrecht h...

Als je zelf een oplossing bedenkt, beklijft hij beter

Als je zelf een oplossing bedenkt, beklijft hij beter

Wonen Limburg is de grootste corporatie van de provincie en heeft zo’n 26.000 woningen in beheer, verspreid van zuid tot noord. Met zoveel woningen en huurders is er af en toe uiteraard ook overlast of zijn er zorgvragen waarop gehandeld moet worden. Dan staat Patricia Danië...

Iedereen profiteert van goed projectmatig werken

Iedereen profiteert van goed projectmatig werken

In een vroeg stadium al betrokken worden bij een project, heeft zo zijn voordelen. Verhuurconsulent Susanne Optekamp van Vecht & Omstreken weet er alles van na het volgen van de training Projectmatig werken. “Door de training kan ik mijn eigen werk beter uitvoeren, en daar p...

Ik heb een engeltje op mijn schouder gehad

Ik heb een engeltje op mijn schouder gehad

Stel je voor: eerst krijg je een motor-ongeluk en word je honderd procent afgekeurd voor je werk. Je gaat vrijwilligerswerk doen maar dan word je getroffen door longkanker. Het overkwam Rob Bakker. Toch ging hij niet bij de pakken neerzitten. Hij pakte zich op en is helemaal...

Omgaan met culturele verschillen wordt steeds belangrijker

Omgaan met culturele verschillen wordt steeds belangrijker

Mag je je oude frituurvet in de gootsteen gooien? Hoe vul je een cv-ketel bij? Hoe houd je je tuin een beetje netjes? Demeeste Nederlanders weten wel hoe ze met deze vragen moeten omgaan, maar bewoners afkomstig uit een andere cultuur moeten er vaak even attent op gemaakt wo...

De muurtjes in de organisatie zijn lager geworden

De muurtjes in de organisatie zijn lager geworden

Communiceren doen we allemaal. En velen van ons denken dat we het automatisch wel goed doen. Maar goed communiceren is een vak apart en kan veel onnodige fouten voorkomen als het gaat om problemen met huurders, maar ook met de omgang met collega’s.Wetland Wonen is een kleine...