Blog

Archief Financiën

De opzichter: waakhond bij onderhoud

De opzichter: waakhond bij onderhoud

Alhoewel in de kern alle corporaties misschien hetzelfde lijken te doen, veroorzaakt de samenstelling van het bezit, de omvang van de corporatie, de cultuur van de omgeving en de staat van onderhoud van het bezit dat de functie "opzichter dagelijks onderhoud" ook bij iedere corporatie toch vaak weer net iets anders is ingericht.Soms houdt de opzichter zich echt puur bezig met de "ingewikkelde" reparatieverzoeken, vaak heeft de opzichter echter ook de rol van mutatieopzichter erbij en soms komt hier ook de toezichtrol bij grotere mutatieprojecten bij. Dé opzichter bestaat dan ook niet. Iedere corporatie heeft in de functies andere nuances en klemtonen liggen.Maar ondanks de grote verschillen hebben deze opzichters in de kern dezelfde kennis nodig rondom huurrecht, beoordelen van zelf aangeb...

Welke meters scoren punten in het woningwaarderingsstelsel?

Welke meters scoren punten in het woningwaarderingsstelsel?

Om het Woningwaarderingsstelsel (WWS) goed toe te kunnen passen hoef je geen ingenieur of meester in de rechten te zijn. Je moet wel praktisch inzicht hebben, logisch kunnen redeneren en een beetje kunnen rekenen. Én voortdurend wakker zijn en blijven want een foutje is snel...

Vanaf 2 juni starten de klassikale trainingen en de platformbijeenkomsten weer op

Vanaf 2 juni starten de klassikale trainingen en de platformbijeenkomsten weer op

Vanaf 2 juni starten onze klassikale trainingen en de platformbijeenkomsten weer langzaam op.Uiteraard doen we dat verantwoord en veilig in deze Coronaperiode. In kleine groepen, grote zalen en in onze vertrouwde trainingslocaties. En natuurlijk conform het protocol Verantwo...

Protocol verantwoord naar een opleiding of platform

Protocol verantwoord naar een opleiding of platform

Graag informeren we u hoe we samen met u op een verantwoorde wijze een opleiding of platform kunnen organiseren tijdens de Coronaperiode.Het protocol is opgesteld door de Nederlandse Raad voor Training en Opleiding (NRTO) en is opgesteld op basis van de maatregelen die door...

Online leren bij Aethon Aecademy

Online leren bij Aethon Aecademy

Leren op de werkplek in combinatie met een online leeromgeving, dat is wat de professionals van de Aethon Aecademy met hun leerlijnen doen.“Het is heel interactief en effectief”, aldus Yvette Kors, opleidingscoördinator bij Aethon dienstverlener in de zorg, kinderopvang, het...

Verrassende dienstverlening tijdens Coronacrisis - Deel je initiatief ook bij KWH

Verrassende dienstverlening tijdens Coronacrisis - Deel je initiatief ook bij KWH

De Coronacrisis vraagt veel van iedereen. Ook voor onze sector zijn er veel uitdagingen om de dienstverlening en het contact met huurders zoveel mogelijk door te laten gaan. We zien daarbij veel mooie en creatieve initiatieven ontstaan.Ook KWH deelt deze initiatieven, om elk...

Wet maatregelen middenhuur: hoe zit het ook al weer?

Wet maatregelen middenhuur: hoe zit het ook al weer?

Kent u die mop van die wetswijziging? Nou, die kwam niet – nog niet. Op 1 januari 2020 zou de Wet maatregelen middenhuur namelijk in werking treden. Maar vlak voor de kerstvakantie publiceerde de Minister een besluit, waarmee de inwerkingtreding van het deel van de Wet maatr...

De corporatie als groot-eigenaar in de VvE: wat is haar rol?

De corporatie als groot-eigenaar in de VvE: wat is haar rol?

Wat zijn precies de taken en verantwoordelijkheden van een groot-eigenaar in VvE’s? Wooncompagnie wilde meer kennis op dit vlak. Coördinator Conny Kamerling volgde detraining De groot-eigenaarsrol in de VvE: “Het was praktisch, toegankelijk en interactief. Precies wat we voo...

Succesvol fuseren: een hele uitdaging!

Succesvol fuseren: een hele uitdaging!

Wanneer twee corporaties fuseren, komt daar veel bij kijken. Kennis van buitenaf kan een welkome aanvulling zijn om een fusie te laten slagen. “Je kunt als corporatie nu eenmaal niet alles weten”, aldus interim directeur-bestuurder en fusiebegeleider Marcel Meulen. Hij begel...

Managers KCC delen hun ‘best practices’

Managers KCC delen hun ‘best practices’

Al dik vijf jaar is Lindy Chmayssani, manager Klantcontactcentrum (KCC) bij Lefier, lid van het Platform Managers KCC. En nog steeds gaat ze met plezier naar iedere bijeenkomst. “Kennis en ervaringen delen met gelijkgestemden is waardevol.”Hoe kwam u bij het platform KCC ‘te...

Reeuwijkse senioren verzoeken ministers om verbetering van woningwaardering van zorgwoningen

Reeuwijkse senioren verzoeken ministers om verbetering van woningwaardering van zorgwoningen

Lichtzinnige toepassing van de 35% puntentoeslag voor ‘zorgwoningen’ kan deze woningen al heel snel manipuleren naar de geliberaliseerde huursector. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?Met een degelijk en waterdicht betoog vroegen bewoners van de bewonerscommissie van senior...