Blog

Archief Onderhoud & Beheer

Sociaal plan bij groot onderhoud of renovatie? Is dat verplicht?

Sociaal plan bij groot onderhoud of renovatie? Is dat verplicht?

Een aannemer vroeg mij recent of een ‘sociaal plan’ bij groot onderhoud en/of renovatie verplicht is? “Het Burgerlijk wetboek schrijft geen sociaal plan voor”, antwoordde ik. “Al zal het aanbieden van zo’n plan het bouwproces wel bevorderen.”Gelukkig schoot me nog juist op tijd te binnen dat dit voor woningcorporaties anders is! Want voor zo’n ‘toegelaten instelling’ gelden extra verplichtingen die voortvloeien uit de Woningwet. Enne … wat zeggen de leden 1 en 2 van artikel 55b Woningwet?Wat zegt de Woningwet?De leden 1 en 2 van artikel 55b luiden als volgt:1) De toegelaten instelling stelt reglementen op inzake: a. slopen en het treffen van ingrijpende voorzieningen aan haar woongelegenheden en de betrokkenheid van de bewoners van die woongelegenheden daarbij en b. de bijdragen, bedoeld i...

Bewonersbegeleiding bij projecten, dat doe je er niet even bij!

Bewonersbegeleiding bij projecten, dat doe je er niet even bij!

Corporaties zijn van plan om 2,1 miljoen woningen CO2 neutraal te maken. Vrijwel alle huurders krijgen dus te maken met een verhuizing of met overlast als zij tijdens de werkzaamheden in de woning blijven wonen.Het ideaalplaatje is natuurlijk om samen met enthousiaste bewone...

Verhuiskostenvergoeding niet verschuldigd bij een volledig ingerichte logeerwoning

Verhuiskostenvergoeding niet verschuldigd bij een volledig ingerichte logeerwoning

Een verhuurder die renovatiewerkzaamheden wil laten uitvoeren waarvoor een huurder tijdelijk moet verhuizen, is niet verplicht om die huurder vervangende woonruimte te verstrekken. Toch worden in de praktijk vaak volledig ingerichte wisselwoningen ter beschikking gesteld, wa...

‘Ik heb lekkage’ En dan?

‘Ik heb lekkage’ En dan?

Medewerkers van de servicedesk van woonzorgorganisatie DrieGasthuizenGroep volgden de training Reparatieverzoeken en integrale veiligheid. Deelnemer Sheila Jochems: “Het is prettig om meer technische kennis te hebben om zo beter en sneller reparaties en verzoeken op de juist...

“Verduurzamen is meer dan bakstenen en technieken”

“Verduurzamen is meer dan bakstenen en technieken”

Het akkoord van Parijs om de opwarming van de aarde te beperken, betekent dat de CO2-uitstoot drastisch moet verminderen. “Een extra reden om nóg meer in te zetten op de verduurzaming van onze woningen”, aldus Els Boon, manager Advies en Ondersteuning bij Talis, die de leerg...

Renovatie? Dit zijn uw sociale kansen!

Renovatie? Dit zijn uw sociale kansen!

"De woning stond zo vol met spullen dat de vaklui niet normaal konden werken. Gelukkig mochten we de spullen tijdelijk verwijderen van de huurder. Een ingehuurd schoonmaakbedrijf creëerde werkruimte voor de vakmannen, sloegen de spulletjes een paar dagen op en plaatsten daar...

“Wat heb ik in huis en hoe zet ik dat nog beter in?”

“Wat heb ik in huis en hoe zet ik dat nog beter in?”

Wat kun je? Wat wil je? Waarin wil je je ontwikkelen? Kortom, hoe verbind je als medewerker je talenten, competenties en uitdagingen met elkaar? Medewerkers van de Woningstichting onderzochten dit met de talentenscan van Kjenning. “Zo kunnen zij hun talenten bewuster inzette...

Goede adviezen kunnen geven bij schimmelvorming

Goede adviezen kunnen geven bij schimmelvorming

Niemand zit te wachten op vocht, of erger nog, schimmel in huis. Toch hebben veel huurders ermee te maken. “Lefier wil dit adequaat afhandelen, voortijdig signaleren en goede adviezen geven”, aldus Henk Lambeck, manager Gebiedsteam. En dus werd de training Vocht en Schimmel...

Bewoners Motiveren... Kan dat dan?

Bewoners Motiveren... Kan dat dan?

“Ik begon het gesprek altijd met mijn uitleg over wat wij verwachten van de huurder. Maar dat doe ik nu anders. En dat werkt! Het is zo motiverend om die resultaten te zien. Ik werk echt met meer plezier aan oplossingen met mijn bewoners. En het lukt me zelfs dat bewoners an...

“Ik heb nu veel meer woon-technische kennis”

“Ik heb nu veel meer woon-technische kennis”

Medewerkers van de servicedesk van woonzorgorganisatie DrieGasthuizenGroep volgden de training Reparatieverzoeken en integrale veiligheid. Deelnemer Sheila Jochems: “Het is prettig om meer technische kennis te hebben om zo beter en sneller reparaties en verzoeken op de juist...

“De bewoner centraal stellen bij duurzaamheid is belangrijk”

“De bewoner centraal stellen bij duurzaamheid is belangrijk”

Sinds twee jaar zet Antares vol in op duurzaamheid, al heeft de organisatie de jaren daarvoor zeker niet stilgezeten op dit vlak. Ric Leenders, manager Duurzaamheid, volgde de leergang Werken aan een duurzame woningvoorraad: “Duurzaamheid is meer dan alleen energiezuinig bou...