Blog

Leergang Verhuur “Ik hou van cijfers, maar nog meer van mensen helpen”

Sinds oktober 2020 werkt Deniece Freire Semedo als senior woonconsulent bij HaBeKo Wonen. “Een topbaan!” Onlangs volgde ze de leergang Verhuur. “Ik wil altijd meer weten, want hoe meer ik weet, hoe beter ik mensen kan helpen aan de juiste woning in een veilige omgeving.”

Wat is er zo leuk aan uw baan?

“Alles! Omdat HaBeKo Wonen een kleine corporatie is, we hebben een kleine 2000 verhuureenheden, doe ik heel veel verschillende dingen. Van verhuren tot statushouders plaatsen en tweede-kanscontracten. Ik heb zo lang op een baan als deze gewacht.”

Oh?

“Ooit begon ik bij een deurwaarderskantoor als huurincassomedewerker. Dan zit je echt op de cijfers. Leuke baan, want ik hou van cijfers. Vervolgens maakte ik de overstap naar de corporatiewereld, ook als huurincassomedewerker. In de contacten met huurders merkte ik dat er vaak een verhaal achter zo’n betalingsachterstand zit. Dat gaf ik dan intern door, waarna intern iemand de sociale kant oppakte. Ik dacht, dat wil ik ook. Ik heb per slot van rekening een maatschappelijke opleiding gehad. Dus heb ik een plan gemaakt voor mijzelf: bij verschillende corporaties gaan werken in verschillende functies om zoveel mogelijk te leren.”

Goed plan. Is dat ook gelukt?

“Dat is zeker gelukt. En nu zit ik sinds oktober 2020 op een plek waar heel veel dingen samenkomen qua werk. Daar ben ik superblij mee.”

Maarre… toch de leergang Verhuur training. Ondanks al uw inmiddels opgedane ervaring?

“Ik merkte dat ik dingen soms deed omdat ik ze in het verleden zo had geleerd van collega’s, maar dat ik eigenlijk niet wist waarom. Niet zozeer de sociale kant, maar de technische kant. Dat irriteerde me. Daarom heb ik deze leergang gevolgd. Het was online, dat leek me in eerste instantie een beperking omdat live interactie toch anders is. Maar dat ging heel goed.”

Sprong er iets uit?

“Er komt veel aan bod: huurrecht, makelaarsvaardigheden, bouw- en constructiemethoden, woningopname, wet- en regelgeving, matchen van klant en pand, klantvriendelijkheid, doelgroepbepaling, huurovereenkomsten, huurbeëindiging, leegstandsvraagstukken. Naast de kennis die je vergaart, vond ik het fijn dat het een gemêleerde groep was. Dan zie je dat in iedere corporatie zaken anders worden aangepakt, daar discussieer je dan over. En soms dacht ik: zo zou ik het nooit doen, of juist: dat is slim, dat neem ik mee. Daar heb ik veel van geleerd. We werkten ook in koppels van 2 wat betreft de opdrachten die je tussen de lesdagen door moest maken. Dan overleg je veel, je raakt in gesprek, en krijg je andere inzichten mee.”

En de bibbers voor het examen?

“Gezonde spanning. Dat hoort erbij. Het was niet alleen een schriftelijk examen, een verhuurplan schrijven hoorde er ook bij. Daar zijn basistechnieken voor, maar ik heb een beetje ‘buiten de lijntjes gekleurd’.”

Nu ben ik nieuwsgierig. Vertel

“Mijn verhuurplan had als thema ‘ouderencoach’. Bij HaBeKo Wonen is de doorstroming een probleem, waardoor mensen echt heel lang op een passende woning moeten wachten. Volgend jaar worden er 200 woningen – en dat is best wel veel voor een kleine corporatie – gebouwd, de vraag is dan hoe je die doorstroming goed op gang krijgt. Daar heb ik een beleidsplan/verhuurplan voor geschreven, onder meer op basis van onderzoek onder de huurders: wat speelt er, wat zijn je wensen, hoe kunnen we daarin helpen?”

En? Goed beoordeeld?

“Ik ben geslaagd hè! Ik heb veel geleerd. Ik weet binnen welke kaders ik me kan bewegen, en wat de regels zijn, dat geeft zelfvertrouwen. Als ik nu iets tegenkom denk ik heel vaak: hé, dit kan ik, ik begrijp dit. Tijdens de afsluiting zei een van de trainers tegen mij dat ik een echte verhuurmakelaar ben. Iemand die er niet alleen voor de cijfers is, maar voor de mensen. Een prachtig compliment vind ik dat, het raakte me echt, want dat is wat ik altijd wilde en nog steeds wil: mensen helpen.”

Datum: 20-08-2021

Delen: