Blog

De spagaat van de woonconsulent

In een recente incompanytraining Werken aan Huurachterstanden voor woonconsulenten stond de bekende spagaat van de woonconsulent weer eens centraal.

Hoe ga je om met een potentiële huurder die heel enthousiast is over de woning maar in het huuradviesgesprek een negatief huuradvies kreeg... Wat zegt je hart... en wat zegt je hoofd...

Het huuradviesgesprek

Voorafgaand aan de daadwerkelijke verhuur van een woning voert de woonconsulent een huuradviesgesprek met de potentiële huurder. Een van de onderwerpen is uiteraard het huuradvies. Wanneer de inkomsten hoog genoeg zijn voor de geschatte uitgaven, wordt er een positief huuradvies gegeven. Zijn de inkomsten niet hoog genoeg, dan volgt een negatief huuradvies.

Een negatief huuradvies betekent echter niet dat de potentiële huurder de woning niet mag huren. Het betekent dat de huurder het advies krijgt om die woning niet te huren.

De uitdaging van de woonconsulent

En daar ligt de uitdaging voor de woonconsulent: hoe help je de potentiële huurder een bewuste beslissing te nemen? Hij of zij heeft de woning al bezichtigd en is er helemaal klaar voor! Wat kan je dan zeggen om een huurder bij een negatief huuradviesgesprek nog op andere gedachten te brengen?

Aan de slag

In de training gingen de woonconsulenten met de acteur aan de slag. Er werd actief geoefend met:

  • Aansluiting maken
    Aansluiten bij de belevingswereld en de uitgaven van de huurder en bespreken van de verwachte uitgaven
  • Open vragen
    Het stellen van open vragen: wat geeft u nu per maand uit aan uw mobiele telefoon(abonnement)? En ook: hoe gaat u elke maand de huur betalen?
  • Advies
    Het daadwerkelijk brengen en geven van advies
  • De kracht van stilte
    Met stilte krijgt de potentiële huurder tijd om informatie van het advies te verwerken en conclusies te trekken voor de betaalbaarheid van alle kosten van de woning
  • Bespreken van alternatieven 
    Op welke wijze bespreek je andere oplossingen zoals woningen die misschien beter betaalbaar zijn
  • Informatie verstrekken
    Verwijzen naar websites en instanties die helpen met financiën

De eigen verantwoordelijkheid voorop!

En als de potentiële huurder besluit de woning toch te huren? Dan is dat zijn eigen verantwoordelijkheid en dankzij het huuradviesgesprek een "zo bewust mogelijke" keuze! En met een goed huuradviesgesprek neemt hij misschien wel contact op met de corporatie als er toch nog problemen ontstaan en kan er op tijd een goede oplossing worden gezocht.

Ook dat is Werken aan huurachterstanden!

Natasja Popma, trainer Kjenning

Datum: 02-01-2015

Delen: