Blog

Leerlijn Verhuur: van regels tot de goede match

Zichzelf blijven ontwikkelen op meerdere vlakken binnen woningcorporaties. Dat is wat Roan Spreuwenberg wil én ook doet. Niet alleen als trainee in de functie van medewerker Woonservice bij Wonen Limburg, maar ook door de leerlijn Verhuur te volgen bij Kjenning.

Een traineeship: hoe, wat, waarom?

“Tijdens mijn studie hbo facility management liep ik stage bij een corporatie. Dat vond ik heel erg leuk om te doen. Na die stage wilde ik tijdens de rest van mijn studie graag een bijbaantje in die wereld. Zo ben ik bij Aethon terechtgekomen. Zij bieden studiegerelateerde bijbanen, traineeships, en detacheren young professionals in de zorg, bij gemeenten, kinderopvang, onderwijs en ook bij woningcorporaties. Sinds dit jaar is het trainshipdeel en de detachering overgezet naar Samen Professionals.”

Maar dat is nog geen traineeship

“Klopt. Nu ik klaar ben met mijn studie werk ik bij Aethon in de vorm van een tweejarig traineeship. Je werkt dan bij verschillende opdrachtgevers. Op dit moment doe ik werkervaring op bij Wonen Limburg als medewerker Woonservice. Straks wil ik de corporatiewereld in, ik voel me daar thuis. 

Dat komt ook omdat corporaties maatschappelijk betrokken zijn, dat voelt goed. Ik wil me continu blijven ontwikkelen en ervaring opdoen in verschillende specialismen binnen de corporatiewereld. Ook op onderdelen waar ik nu nog niet mee te maken heb, maar wel mee te maken kan krijgen in de toekomst. Daar is dit traineeship bij Aethon ideaal voor, het is een mooie combinatie van werken en leren.”

En dus?

“Aethon heeft samen met Kjenning een aantal leerlijnen ontwikkeld. Ik wilde heel graag de leerlijn Verhuur volgen. Ik weet er al redelijk wat van, omdat het hoort bij mijn takenpakket bij Wonen Limburg, maar ik kan nog veel meer leren.”

Gelukt?

“Dat is zeker gelukt. Per keer kwam een onderdeel aan bod. Dat ging van de regels over sociale verhuur, de wettelijke verschillen tussen sociale verhuur versus commerciële verhuur, woningwaardering, hoe je de doelgroep op een goede manier kunt bereiken, tot matching. 

Dat laatste sprong er voor mij uit: klant-pand-match. Dus passend toewijzen, iemand niet zomaar in een beschikbare woning plaatsen, maar nadenken over de goede match. Of de buurt aansluit bij de woningzoekende, of hij of zij daar kan aarden, et cetera. Kennis daarvan helpt mij weer in mijn werk.”

De leerlijn was online. Ging dat een beetje?

“Het was heel goed te doen. De leerlijn bestaat uit zelfstudie, e-learning en Zoombijeenkomsten. Soms moest ik me er even toe zetten, na een dag werken nog 2 uur online ‘aan’ staan via Zoom, daar stond ik niet altijd om te springen, haha. Gelukkig hadden we een hele leuke docent, dat is echt belangrijk. Ze hield ons bij de les, wisselde filmpjes af met opdrachten, casuïstiek en discussies. Die discussies houden je ook wakker, je leert ervan. Ik heb verfrissende visies gehoord op verschillende onderwerpen.”

Heb je er wat aan in de praktijk?

“Ja. De eindopdracht was een verhuurplan schrijven. Dat heb ik gedaan voor een complex van Wonen Limburg waar de leefbaarheid wat minder is en relatief veel mutaties zijn. Ik heb ook een filmpje gemaakt van een woning in dat complex, zodat tijdens de presentatie iedereen goed kon zien waar ik het over had. Het leuke is dat dat filmpje bij Wonen Limburg ook gebruikt is voor de verhuur van de woning. Met corona doen we dit soort zaken online, dus dat filmpje kon zo ‘de praktijk van alledag’ in.”

Datum: 05-04-2021

Delen: