Blog

Signaleren achter de voordeur: is er wat aan de hand?

Buitendienstmedewerkers van corporaties komen over de vloer bij huurders. Zij zien veel, maar zijn zich daar niet altijd bewust van. “Signalen herkennen en oppikken kan helpen om grote(re) problemen te voorkomen”, aldus Janne Hogervorst, stafmedewerker Wonen bij Elan Wonen. En dus volgden een aantal medewerkers de training Signaleren achter de voordeur.

Signaleren dus?

“Dat is echt heel belangrijk. Corporaties hebben steeds vaker te maken met kwetsbare mensen, dat geldt dus ook voor Elan Wonen. Je wilt dat mensen die problemen hebben, zo snel en goed mogelijk worden geholpen. Wij hebben dan ook met de gemeente afspraken gemaakt over het signaleren van misstanden achter de voordeur.”

Wat moet ik me bij misstanden voorstellen?

“Dat kan heel verschillend zijn. Denk aan verwaarlozing, verward gedrag, mogelijke dementie, verslaving, misbruik en kwetsbaarheid, maar bijvoorbeeld ook radicalisering en criminaliteit. Een aantal medewerkers komt met enige regelmaat achter de voordeur van bewoners. Denk aan de onderhoudsmedewerker die bijvoorbeeld een kraanleertje komt vervangen, de woonconsulent die aan de keukentafel zit in het kader van een project, de woonmakelaar die de oplevering doet, en uiteraard de wijkbeheerder. Samen zijn zij de ogen en de oren in de wijk. Zij zien veel, maar zijn zich daar niet altijd bewust van.”

Dus was een training Signaleren op zijn plaats?

Precies. En niet alleen voor onze eigen medewerkers, maar voor ook medewerkers van de aannemers waar wij mee samenwerken. Hoe meer mensen weten waar ze op moeten letten, hoe sneller er wat mee gedaan kan worden om te proberen te voorkomen dat bewoners verder in de problemen raken.”

En? Veel geleerd?

“Zeker. Ik dacht dat we alleen de verschillende sociale misstanden zouden behandelen en de kenmerken daarvan. Maar er was bijvoorbeeld ook veel aandacht voor het ‘klikspaangevoel’ dat medewerkers soms hebben. Zij zien uiteraard dingen, soms delen bewoners ook dingen tijdens een gesprek, en daar moeten medewerkers wat mee. Dat kan heel naar voelen, ook al weten ze wat ze moeten doen om erger te voorkomen, om problemen aan te pakken en de bewoner te helpen.”

Maar wat kun je aan dat nare gevoel doen dan?

“Duidelijk en eerlijk zijn richting bewoner, zeggen dat je het erover gaat hebben met een collega. En soms ben je ook verplicht om te melden, zeg dat dan ook. Dat haalt het nare gevoel al voor een deel weg. Tijdens de training kwam ook de invloed van aannames en overtuigingen aan de orde. Niet alles is namelijk wat het in eerste instantie lijkt. Het is dan ook belangrijk dat je weet dat jij met jouw bril naar een situatie kijkt, je geeft daar binnen je eigen referentiekader handvatten aan. Als je je daar bewust van bent, kun je objectiever naar iets kijken.”

Lekker praktijkgericht dus?

“Ja, dat was ook de insteek vanuit Elan Wonen. Wij waren al bezig met het ontwikkelen van een praktische tool, de training heeft ons daarbij geholpen. Dat hebben we tegen het licht aangehouden bij Kjenning. Nu is er een signalenkaart – compact en geplastificeerd, om bij je te dragen – met daarop kort de kenmerken van de verschillende soorten misstanden. Stel, je bent bij een bewoner geweest, dan kun je op deze kaart checken of je gevoel klopt en het signaal melden.”

Ook een vraag voor een incompanytraining?

De training Signaleren achter de voordeur heeft Kjenning samen met Elan Wonen aangepast naar de eigen situatie, op basis van de leerwensen en vragen van de deelnemers.

Heeft u ook een vraag voor een incompany training? Neem dan contact op. Samen zoeken we de best passende oplossing, passend bij uw vraagstuk en uw situatie.

Datum: 29-11-2021

Delen: