Blog

Weerman Reinier van den Berg over corporaties en duurzaamheid: “Er zijn nog grote stappen te zetten”

Rentmeesterschap, kwaliteit, milieu, toekomstige generaties, uitputting van de aarde: woorden die we allemaal kennen als het gaat om duurzaamheid. Wat is de rol van corporatieland als het gaat om duurzaamheid en liggen ze een beetje op koers? Die vragen stelden we aan meteoroloog Renier van den Berg.

Duurzaamheid. Het is inmiddels zo’n containerbegrip…

“Dat klopt. Voor mij is duurzaamheid dat je de aarde in dezelfde kwaliteit achterlaat als nu, eigenlijk het liefst nog beter dan nu. En dan heb ik het over planten, dieren én mensen. Op dit moment doen we dat met zijn allen nog niet zo goed, we putten de aarde uit en klimaatverandering veroorzaakt steeds grotere problemen. Dieren sterven nog steeds uit en regenwouden worden nog altijd massaal gekapt voor economisch gewin. Goed rentmeesterschap, daar gaat het om.”

Pffffff. Dat klinkt zo veelomvattend en groot, ietwat abstract zelfs

“Haha, ja dat klinkt misschien wel een beetje als de ver-van-mijn-bedshow. Maar ieder mens en iedere organisatie kan daar zijn eigen steentje aan bijdragen. Ook corporaties.”

Mooie woorden, maar: hoe dan in de praktijk?

“Denk aan zonnepanelen, warmtepompen, warmtenetten, energieneutrale huizen bouwen, toepassen van (diepe) geothermie, et cetera. Sommige corporaties zijn daarin al heel actief, andere kunnen nog grote stappen zetten. Technisch is er zoveel mogelijk, fantastisch natuurlijk, maar die mogelijkheden moeten wel worden benut. 

Dat gebeurt nog niet voldoende, mede omdat de bouw- en installatiewereld een nogal conservatieve wereld is. Het is dus zaak dat corporaties hierop blijven sturen richting de bouw en installatietechniek. Bovendien, een krachtige vraag naar verduurzaming vanuit corporaties levert veel banen op in de bouw- en installatietechniek. Dat bijkomende voordeel kan hen sneller in beweging krijgen.”

That’s it?

“Nee, zeker niet. Corporaties zijn verbonden met miljoenen mensen, de huurders, en kunnen een grote rol spelen als het gaat om positieve beïnvloeding c.q. positieve opvoeding van deze huurders. Leg de benefits van duurzaamheid maar uit aan de doelgroep.”

Zitten de huurders op zo’n verhaal te wachten? 

“Kijk, je hoeft geen ‘wereldverbeteraarsverhaal’ op te hangen. Dat werkt niet. Grote organisaties doen ook niet aan duurzaamheid alleen maar uit intrinsieke motivatie. Die willen met duurzaamheid winst maken en dat is prima, als we zo de wereld maar beter kunnen maken. Dat geldt ook in het klein. Als corporatie moet je mensen niet vermoeien met het verhaal van smeltende ijskappen en met grafieken die laten zien hoe slecht het gaat. Leg maar uit dat je als bewoner met de huidige duurzame oplossingen een betere luchtkwaliteit in huis hebt, dat het minder tocht met oostenwind, dat je minder huur hoeft te betalen als er zonnepanelen op het dak liggen.”

Aha, een financiële prikkel dus?

Ja, waarom niet. Financiële prikkels zijn grote motivators, daar worden mensen door getriggerd en daar is helemaal niets mis mee. Wat mij betreft mogen corporaties daarnaast nog wel wat groter denken: investeren in groen. Op straat, op gevels, of in herbebossing. Dat zorgt voor CO2-reductie en levert misschien onder de streep qua duurzaamheid nog wel meer op dan zonnepanelen plaatsen op woningen.”

Ook aan de slag?

Tijdens de leergang Werken aan Duurzaamheid gaat u concreet aan de slag met duurzaamheid. En uw eigen situatie en vraagstukken hierin. 

Datum: 22-04-2018

Delen: