Werken bij een corporatie: “Je helpt mensen echt”
Saskia Algera leerde als medewerker backoffice bij Kjenning de corporatiewereld kennen. En die wereld trok haar aan, onlangs maakte ze dan ook de overstap naar Oost Flevoland Woondiensten. “Ik ben er echt voor gegaan.”
Op zich wel een logische overstap lijkt me
“Zo voelt het voor mij ook hoor. Enkele jaren geleden begon ik bij Kjenning als medewerker backoffice. Min of meer bij toeval, een vriendin attendeerde me hierop. Ik ben gaan googelen, wat ik las over de organisatie en de functie wekte mijn interesse. Vooral het klantcontact, want dat miste ik in mijn toenmalige functie als financieel medewerker. Ik heb het ontzettend naar mijn zin gehad, het was een leuke en brede functie, omdat je echt alles verzorgt voor de trainingen en leergangen.”
Maar blijkbaar kriebelde er toch iets
“Om de doelgroep van Kjenning beter te begrijpen en meer inzicht te krijgen, ben ik me gaan inlezen in de cursussen en trainingen: wat bieden ze inhoudelijk. Ik heb een aantal trainingen gevolgd, ook om te zien hoe ze zijn opgezet. Daar heb ik natuurlijk veel medewerkers van corporaties gesproken. Vanuit mijn functie had ik natuurlijk ook al veel contact met corporaties. Zo heb ik de corporatiesector goed leren kennen. Door dat alles kwam ik gaandeweg tot de ontdekking dat ik graag bij een corporatie wilde werken.”
Omdat?
“Omdat je mensen echt helpt. De maatschappelijke component spreekt me heel erg aan. Ik wist nog niet precies wat ik dan zou willen doen, maar wel dat ik er echt voor wilde gaan.”
Dat begon met…
“…intern een open gesprek over wat bij mij zou kunnen passen. Omdat het contact met mensen, in dit geval huurders, met stip op 1 stond bij mij, kwam een functie aan de verhuurkant eruit. Die functie bestaat bij Kjenning zelf niet. Maar via Kjenning kon ik vervolgens een dag meegelopen met een medewerker verhuur van een corporatie.
Tijdens een sleuteloverhandiging zag ik de emotie die dat opriep bij de nieuwe huurder, zo blij waren ze. Toen wist ik het zeker: die kant wil ik op. De volgende stap was de leergang Verhuur volgen.”
En? Daar kun je wat mee in de praktijk?
“Jazeker, ik heb er veel van geleerd. Onder meer de rechten en de plichten van de huurder en de verhuurder, de regels over sociale verhuur, basiskennis over de technische staat van een woning, kwamen aan bod. Maar ook bouw- en constructiemethoden, makelaarsvaardigheden als het bepalen van een huurprijs, tot hoe een bezichtiging in zijn werk gaat. We moesten ook een verhuurplan schrijven. Omdat ik toen nog niet bij een corporatie werkte, heb ik dat samen met een andere deelnemer gedaan. Ik heb nu een goede basis, waarmee ik verder kan.”
Hoe je verder kan?
“Sinds mei werk ik bij Oost Flevoland Woondiensten als medewerker KKC/verhuur. Ik doe veel verschillende dingen: reparatieverzoeken opnemen, het opstellen van huurcontracten, zorgen dat de sleutels klaarliggen als de nieuwe huurders komen tekenen, inschrijven van nieuwe huurders, et cetera.
Een leuk onderdeel vind ik het contact met huurders als bijvoorbeeld een keuken vernieuwd wordt. Zij komen dan hier om in onze showroom materialen en kleuren te kiezen. In de toekomst wil ik nog meer doorgroeien naar alleen verhuur, ik wil ook op locatie werken, de woning in. Maar voor nu wil ik eerst het hele proces begrijpen.”
Is het anders, werken bij een corporatie?
“Er zijn zeker overeenkomsten. Hier doe ik ook administratief werk. Trainingen helpen mensen zich te ontwikkelen, door te groeien. Dat draagt bij aan het welzijn. Maar een woning is een basisbehoefte van een mens, dat gaat een stap verder. Die maatschappelijke kant, dat bij kunnen dragen aan een veilige, prettige woning en woonomgeving, dat geeft veel voldoening.”
Datum: 18-10-2021