Blog

Verhuren is ook een creatief proces!

Verhuren gaat om het effectief matchen van de huurder en de woning. De match van Klant & Pand. In het dagelijkse werk van verhuur en mutatiemedewerkers lijkt deze match steeds verder naar de achtergrond te schuiven. In het web van intakegesprekken, IRF formulieren en Leanwerkprocessen lijkt het soms of die match en daarmee de klant steeds vaker naar de achtergrond verschijnt. Of niet?

Verhuren is een vak apart!
Als verhuurmedewerker ben je in essentie bezig met makelen. Het samenbrengen van vraag en aanbod. Maar wat als de vraag laag is en het aanbod groot? Hoe kun je dan nog invloed uitoefenen in je organisatie? Verhuren wordt steeds vaker ingericht als specifiek werkproces. Managers en beleidsmakers kijken hoe zo snel mogelijk van huuropzegging naar verhuring te komen. Natuurlijk heeft iedereen baat bij een zo laag mogelijke leegstand. De praktijk blijkt toch vaak wel weerbarstiger. Huurders die hun dossier niet op orde hebben, passend toewijzen dat het onmogelijk maakt de gewenste klant in dat ene pand te krijgen en de spanning tussen de administratie en klantencontacten. In dat web van verschillende werkzaamheden ben jij nog steeds het sociale gezicht van de woningcorporatie en doe jij je best die klant te bedienen. Toch?

Omdenken voor Verhuurmedewerkers!
Bij Kjenning hebben we er een sport van gemaakt om op zoek te gaan naar de mogelijkheden die er wél zijn bij het verhuren van woningen als corporatiemedewerker. In het web van wettelijke en beleidsbeperkingen kan er echt meer wél dan niet! Zin om jouw lastige verhuursituaties eens onder de loep te leggen en te kijken waar je wel invloed hebt?

Schrijf je wel eens een Verhuurplan?
Die vraag stellen we vaak in de leergang Verhuur en de opleiding Verhuurmakelaar. Het antwoord is vaak eenduidig: Nee! En dat is jammer! Verhuren is namelijk niet alleen maar “proces-denken”. Het vraagt ook creatief denken. En zo’n plan dwingt je daar ook toe! In de leergang maken deelnemers wel zo’n plan. En iedere keer zijn we enthousiast over de plannen en resultaten. De problemen worden scherp beschreven en de creatieve oplossingen zijn indrukwekkend. Bij het examen in oktober dit jaar maakte deelneemster Karin van Bruinessen van Qua Wonen een verhuurfilmpje met een Drone. Dat was een super creatieve en goede oplossing voor een moeilijk verhuurbaar object dat in een wijk blijkt te staan waarbij juist de omgeving een USP (uniek verkoopargument) is.

Bekijk hier het filmpje van Karin:


Creativiteit kent geen grenzen
Wemelina van Dijk van Steelande Wonen maakte een Radiospot voor een leegstaande vrije sectorwoning. Via de radio bereik je de omgeving een stuk beter en is het kans op het vinden van die ene klant, de perfecte match, een stuk groter!

Beluister hier de radiospot van Wemelina:

Zie ik je in de leergang Verhuur?
Wil jij ook aan de slag met verhuur? En ben je op zoek naar een stevige basis? Dan ben je bij de leergang Verhuur op de juiste plek. Je basiskennis wordt vergroot, je gaat aan de slag met je eigen (verhuur)organisatie en samen gaan we op zoek naar de mogelijkheden die er wél zijn bij het verhuren van woningen. En je creativiteit kun je zeker ook kwijt! Wie weet biedt jouw creatieve oplossing ook wel weer inspiratie voor de rest van onze prachtige sector.

Marija Bjelobrk
Trainer Kjenning

Datum: 12-05-2017

Delen: