Blog

Het dilemma van de verhuurmedewerker: balans tussen klant, verhuurdoelen en de accountant…

Dat leegstand geld kost is wel bekend. Onderhoud kost geld. Daartegenover staat dat een verhuurde woning inkomsten oplevert. Een tevreden klant levert leuk en zinvol werk op. Maak je geen fouten? Dan is de accountant ook gelijk tevreden.

Als verhuurmedewerker is het soms lastig balanceren tussen alle belangen. Want wie geef je eigenlijk voorrang? De klant? De verhuurdoelstelling? Of toch de accountant?

Eerlijk is eerlijk. Het is er de laatste jaren niet makkelijker op geworden. Continu zijn er nieuwe, niet altijd even duidelijke, regels. Daarnaast is kostenreductie een aparte tak van sport geworden.

Eh… wat was eigenlijk de kerntaak ook al weer? 

Eigenlijk was de kerntaak best eenvoudig. Je verhuurt een woning, voorkomt leegstand en helpt tegelijk de klant aan zijn of haar woning. Vaak zijn de woningen die u aanbiedt te duur, te klein, te groot, te oud, te ver van het centrum… “Even een woning verhuren” vraagt wel het nodige van uw kennen en kunnen.

Sociale woningen verhuren is een vak!

“Gewoon” een match maken tussen klant en woning met het meeste maatschappelijke en financiële rendement. Dat is onze kerntaak. Kan dat nu nog? 

Van “de veranderingen” kun je veel vinden. Je kunt er ook veel energie op verliezen. Het is een kunst veranderingen te accepteren en daarmee ook te accepteren dat het werk van de verhuurmedewerker daardoor anno nu essentieel is veranderd.

Als je het positief ziet bieden veranderingen altijd veel nieuwe kansen. Kansen om zaken eens anders aan te pakken. Processen opnieuw onder de loep te nemen en kritisch te kijken waar het systeem per ongeluk belangrijker is geworden dan de klant.

Natuurlijk moet je als verhuurmakelaar de regels goed beheersen. Juist in deze veranderende tijden is bijspijkeren van kennis en vaardigheden meer dan noodzakelijk om bij te blijven. De Woningwet, het Huurrecht, het Woningwaarderingsstelsel, Inkomensregistratie, Huisvesting van statushouders… het heeft allemaal invloed op jouw dagelijkse werk. Wat staat waar geregeld? En waarom?

Naast kennis wordt er veel gevraagd van je communicatieve en sociale vaardigheden en van je creativiteit. Onderhandelen met de klant en onderhandelen met managers. Met minder kosten sneller verhuren. Gelukkig is de betrokkenheid onder onze collega’s altijd groot. Toch blijft het balanceren. Tussen enerzijds het dossier op orde voor de accountant en anderzijds de snelle match van de klant met zijn of haar droomhuis zit een wereld van verschil. Deze wereld maakt het werk van een verhuurmedewerker extra uitdagend!

Bijblijven dus!

In de leergang Verhuur gaan we samen met je verhuurcollega’s uit de corporatiesector op zoek naar de mogelijkheden die er zijn om klanten en woningen te matchen. We leren je balanceren tussen klant, verhuurdoelen en de accountant. Om een win-win situatie te bereiken voor de klant, de corporatie en ook nog conform alle geldende regeltjes.

Schuif jij aan bij de leergang?

Marija Bjelobrk
Trainer Kjenning

Datum: 15-01-2020

Delen: